Veckans lunch

Dagens lunch serveras kl 11–13.30 på Le Central.

Lunch vecka 38

  • Gratinerad zucchini, bulgur, oliv & soltorkad tomat
  • Ångad flundra, sandefjordsås, fänkåls-crudité, kokt potatis
  • Viltskavsgryta, champinjon, potatispuré, rårörda lingon

Säsongsbaserad salladsbuffé och bröd ingår i priset.

Pris: 119 kr

Á la carte

Lasagne (nötfärs)

Caesarsallad med kyckling

Pris: 129 kr

Caesarsallad med räkor

Pris: 149 kr

Le Central par Marcel P

Kreativa kockar, inspirerande matlagning och bra råvaror är de bästa ingredienserna för en god lunch. Le central satsar även stort på hållbarhet.

Intill ljusgården ligger vår restaurang Le Central par Marcel P, med tillhörande matsal och lounge. Det finns plats för cirka 250 personer och den är öppen för både besökare och medarbetare.

Under sommarperioden finns det möjlighet att äta lunch eller fika på vår uteservering.

Öppettider
Måndag–fredag kl 8–16

Frukost

Serveras kl. 8–10

Det finns bland annat smoothies, juicer, overnight oats, yoghurt med granola och olika sorters smörgåsar.

Lunch

Serveras kl. 11–14

Veckans lunch består av en kött-, en fisk- och en vegetarisk rätt som reflekterar årstiden. Menyn byts ut en gång under veckan (vanligtvis onsdag–torsdag), när råvarorna tagit slut, för att minska på matsvinnet. Till det finns ett säsongsbaserat salladsbord och bröd.

Förutom dagens lunch kommer det finnas en Á la carte-meny varje dag.

Veckans lunch

Fika

När som helst på dagen kan du köpa fika i restaurangen. Det finns bland annat fikabröd, dricka och godis.

Hållbarhet

Le central tänker annorlunda, både för din och för miljöns skull. De kallar det WE FIGHT FOOD WASTE.

I sitt hållbarhetsarbete jobbar de med de råvaror de kan få in, efter årstid och kan därför inte sätta menyerna i förväg. Allt för att minska matsvinnet.

Varje dag kommer de väga svinnet och publicera resultatet dagen efter, så att alla kan vara med och följa arbetet.

Catering

Även när det gäller catering jobbar Le Central med hållbarheten. Fråga därför hellre vad de kan göra än beställ något väldigt specifikt, som kanske kräver att de köper in något som inte är i säsong för tillfället.

Förfrågningar görs till boka@lecentral.se.

Le Central par Marcel P ny restaurang i Navet

Vecka 2 tar Le Central par Marcel P över Navets restaurang. De planerar att vara igång med serveringen i slutet av veckan, då i form av enklare lunch.

Le Central kommer erbjuda både frukost, lunch, fika och catering i Navet. Till lunch erbjuder de framöver en buffé bestående av ett stort bord med sallader, olika former av kolhydrater, röror med mera. Till det, protein i form av vegetariskt, fisk, fågel eller kött. Nu i början, innan de är igång fullt ut, kommer luncherna vara lite enklare.

Bakom Le Central står ägarna till Mon Ami Marcel P, Daniel Johansson och Sebastian Eriksson.

Navet verifierad “Miljöbyggnad silver”

Ny elbilspool i Navet

Navet är en av platserna för Västerås nya elbilspool som startats av Mimer, Mälarenergi och Västerås stad. Bilpoolen kommer att användas av organisationerna men kommer också att vara tillgänglig för västeråsarna.

Från och med 1 februari finns tolv elbilar tillgängliga för de som blir medlemmar i bilpoolen. Tre av bilarna utgår från Navet och övriga bilar finns bland annat i Punkts parkeringshus. För privatpersoner erbjuder bilpoolen olika typer av medlemskap att välja på beroende på hur användandet av bil ser ut.

– Vi är glada att vi kan samarbeta på det här sättet och skapa gemensam nytta, både för oss som företag och för västeråsarna. Vi ser det också som ett viktigt bidrag för miljön att öka möjligheten till bildelning genom att få fler aktörer med bilpoolsbilar till Västerås, säger Anna Wadsten, sakkunnig miljö på Mimer.

Den upphandlade leverantören är Bilpoolen.nu, en aktör som har funnits sedan 2008 och som idag har cirka 7000 användare och finns i 10 städer. Till att börja med kommer 12 bilar att erbjudas men det är ett antal som kan justeras beroende på hur stor efterfrågan är på bilarna. Ett krav i upphandlingen var att bilpoolen skulle bestå av elbilar.

– Att det är elbilar känns naturligt då vi från Mälarenergi jobbar med att utveckla fossilfritt bilåkande genom att bygga ut laddinfrastruktur för just elbilar. Bilpooler kommer bli en ännu vanligare syn i framtiden för hållbar mobilitet. På Mälarenergi jobbar vi med hållbarhet från ett klimat- och resurseffektivitetsperspektiv. Att dela på resurser i en gemensam elbilspool går helt i linje med det. Alla bolag har haft egna bilpoolslösningar sedan tidigare. När vi nu flyttat ihop i Navet och redan har många gemensamma lokaler och fastighetsfunktioner, känns en delad lösning även för transporter helt naturligt, säger Malin Ericsson, taktisk inköpare på Mälarenergi.

Att dela på resurserna både mellan företag och mellan privatpersoner blir allt vanligare. Fördelarna som oftast nämns är både ekonomiska, praktiska och miljömässiga. De ekonomiska fördelarna kan vara att man slipper oförutsedda kostnader, värdeminskning och investering på en bil utan istället betalar man för sitt användande. De miljömässiga fördelarna är till exempel att dela på de resurser som finns istället för att alla äger en bil som ofta ha låg nyttjandegrad.

– Att kunna samnyttja bilarna mellan stadens verksamheter och västeråsarna gynnar alla. Den här lösningen medför att invånare kan få tillgång till en fossilfri bil när de behöver utan att behöva äga och ta hand om den resten av tiden, säger Jenny Bergström, samhällsbyggnadsstrateg vid teknik- och fastighetsförvaltningen, Västerås stad.

Hur bokar jag?

För att kunna boka en elbil i bilpoolen behöver du registrera dig hos Bilpoolen.nu.  All hantering av elbilarna sköts av Bilpoolen. Det är olika medlemskap när du bokar bilar i tjänsten och privat.

Gemensamma konferensrum

I Navet finns det 20 gemensamma konferensrum, tillgängliga för alla medarbetare och anpassade för att fylla olika typer av mötesbehov.

Den gemensamma konferensytan ligger på plan 1. Den har 20 konferensrum med allt från 4 till 28 platser. Här finns även ett pentry, toaletter och en lounge. För att komma in i konferensavdelningen krävs passerkort. Här sker möten med externa parter, som kunder eller leverantörer.

Samtliga bolag har även samtals- och mötesrum på respektive våningsplan, både som är bokningsbara och som det bara är att sätta sig i om de står tomma.

Boka konferensrum

Konferensrummen är bokningsbara i bokningsklienten i Outlook. Du bokar på samma sätt som vanligt: rummen finns upplagda som resurser och är sökbara.

Receptionen

I ljusgården hittar du Navets reception. Personalen finns där för att hjälpa besökare och medarbetare.

Receptionen är bemannad måndag kl 7.15–18.00, tisdag-onsdag 7.30-17.00, torsdag 7.15-17.00, fredag 7.30-17.00.

Ta emot besök

Besöken sköts från receptionen. Hit kommer besökare och anmäler sig samt får sin besöksbricka utskriven. När ett besök är anmält pingas medarbetaren som väntar besökaren och hen kommer ner och möter personen i receptionen. Vi erbjuder dagkoder för besökare som vill använda Navets wifi.

Säkerhet och första hjälpen

Vid utrymningslarm agerar receptionen utrymningsledare av ljusgården och gemensam konferensdel. Personalen i receptionen kan även hantera hjärtstartare.

Konferensrummen

Receptionspersonalen ansvarar för en kontinuerlig tillsyn och skötsel av gemensamma konferensytor. Receptionen har även i uppdrag att beställa och fylla på förbrukningsmaterial så som block, pennor m.m. Vid större konferenser eller möten ska personalen iordningställa konferensrummen med önskad konferensutrustning, möblering samt beställd förtäring.

Service till medarbetarna

Receptionen hjälper även till med följande:

  • Hantera utlämning av låneutrustning så som cykelbatterier, hjälmar, konferensutrustning mm.
  • Svara på mejl till receptionen.
  • Uppdatera och distribuera information om riktlinjerna och praktisk information för Navet, till de som arbetar i Navet.
  • Mottagning av brev, postpaket och tidningar.
  • Tillse larmfunktion både skalskydd, överfalls- och bråklarm.

Kontakt

Mailadress: reception@navetvasteras.se

Telefonnummer:  021­­–39 52 39

Konstutställning i ljusgården

Under de tre första veckorna i september har västeråsarna kunnat se utställningen ”100 år till av Goda grannar” på Hantverkargatan. En utställning, i samarbete med konstnären Tony Lorenzi, som lyfter det viktigaste ett kvarter kan ha – de goda grannarna.

Under året har Mimers hyresgäster fått nominera en granne som gör det lilla extra för sammanhållningen och trivseln. Ett urval av de nomineringarna har lyfts fram på ett personligt sätt i utställningen.

Utställningen är en del av Mimers 100-årsfirande och den kommer nu gå att se i ljusgården här i Navet.

Miljöbodar och källsortering

Det finns två miljöbodar på Navet. En ute på parkeringen, den yttre miljöboden, och en inne i huset, den inre miljöboden.

Den yttre miljöboden är inredd och skyltad som en typisk Mimer-miljöbod. Tanken med det är att den ska kunna användas vid studiebesök hos VafabMiljö och Mimer. Alla som jobbar i huset har tillträde till miljöboden och hit går även restaurangen och städpersonalen med sitt avfall.

Den inre miljöboden är lite annorlunda, den ligger lite mer svårtillgängligt och används främst av godsmottagningen och medarbetarna i verkstäderna. Nedan kan du se vad kan lämna i de olika miljöbodarna.

Yttre miljöboden (14 fraktioner)

  • Restavfall
  • Matavfall
  • Pappersförpackningar
  • Plastförpackningar
  • Förpackningar av färgat glas
  • Förpackningar av ofärgat glas
  • Metallförpackningar
  • Tidningar
  • Textil
  • Batterier
  • Ljuskällor
  • Mindre elavfall
  • Lysrör

Inre miljöboden (5 fraktioner)

  • Kartonger, wellpapp och pappersförpackningar
  • Mjukplast, krymp- och sträckfilm
  • Restavfall inklusive frigolit
  • Kontorspapper
  • Sekretesspapper

För kontorspapper och sekretesspapper fungerar det så att man ställer ner sitt fyllda kärl på anvisad plats och tar med sig ett tomt tillbaka.

Påsar för matavfall finns i två storlekar. De vanliga små matavfallspåsarna finns att hämta i den yttre miljöboden. De större 45-liters matavfallspåsarna finns i den inre miljöboden.

Verksamhetsspecifikt avfall som t.ex. träspill, metallskrot, gamla möbler, lastpallar, större elavfall eller liknande måste respektive företag själv köra till Återbruket eller ombesörja hämtning av, det får inte lämnas i någon av miljöbodarna.

Självklart tar vi upp skräp som vi tappar på golvet och hjälper till att rätta till sorteringen om vi ser att det blivit fel!

Cykelpoolen

I Navet har vi en cykelpool bestående av tolv elcyklar och en cykelkärra som tillgängliga för alla medarbetare i huset.

Som en del av Navets hållbarhetsarbete har vi valt att ha en elcykelpool, för att vi ska slippa ta bilen när vi reser i jobbet. Så nästa gång du har ett externt möte kan du bara boka en elcykel och rulla iväg.

Hur bokar jag?

Cykeln ligger upplagd som resurs i Outlook. Du bokar på samma sätt som du bokar ett konferensrum. Det finns 12 cyklar i tre ramstorlekar. 10 st standard på 53 cm (nr 2-11, turkosa), en extra hög på 57 cm (nr 12, mörkgrå) och en extra låg på 48 cm (nr 1, mörkt vinröd/lila). Batterier, nycklar och hjälm hämtas och lämnas i receptionen. Hjälmarna finns i två olika storlekar.

Det är två lås till cyklarna. Ett som sitter monterat på cykeln och ett kabellås. Lås alltid med båda låsen. Kabellåset ligger i cykelkorgen, lägg tillbaka det där när du är klar.

Det finns också en cykelkärra att boka, även denna ligger upplagd som resurs i Outlook. Den går endast att montera på cykel nr 10 och 11.

Skulle ditt möte dra ut på tiden, eller om den där genvägen visade sig vara en omväg, kan du enkelt utöka bokningen från telefonen.

Receptionen är bemannad klockan 07:15–17:15. Under den tiden kan du hämta och lämna batteri och nyckel. Cykeln kan max bokas för en dag i taget. Om du undantagsvis behöver cykeln längre på kvällen, lämnas den med batteri och nyckel i cykelrummet, samt att du bokar bort två timmar dagen efter för laddning av batteri. Meddela receptionen om detta när du hämtar.

Det är inte ok att ha cykeln över natten. Skulle den då bli stulen ansvarar varje bolag för att ersätta cykeln.

Hur fungerar elcykeln?

Kan du cykla på en vanlig cykel kan du cykla på en elcykel, det går bara lite snabbare och känns lite härligare. Men det finns några saker att ha koll på, som din gamla hederliga Monark inte har.

Batteriet

Börja med att sätta i batteriet. Det går bara att sätta i åt ett håll. Se till att det klickar i ordentligt. För att ta ut batteriet krävs en nyckel, det är samma nyckel som till cykellåset. Sätt i den och vrid om för att släppa på låsningen och kunna ta bort batteriet. Lämna det inte på cykeln när du kommit fram.

Styrreglage, gasreglage och färddator.

På styret sitter ett styrreglage, ett gasreglage och en färddator.

Styrreglaget sitter på vänster handtag och det använder du till att ställa hur mycket pedalhjälp du vill ha när du cyklar. Du startar det genom att trycka på ”mode”, då är den automatiskt inställd på läge ett. Justera sedan med pilarna för önskad pedalhjälp.

Gasreglaget sitter till vänster om styrreglaget och det använder du om du vill ha lite extra hjälp när du startar, om du leder cykeln, när du behöver köra om någon eller i en uppförsbacke.

Färddatorn visar batterinivå, hastighet och klockan. Det finns även en variabel indikator där du själv väljer om du vill se dagliga sträckan (trip), tripptid (trip), maximal hastighet (max), genomsnittlig hastighet (avg) eller total sträcka (odo). Du växlar genom att trycka på mode.

Färddatorn visar även om lysena är automatiska, på eller av. Du växlar läget för belysningen genom att hålla uppåtpilen på styrreglaget inne i tre sekunder.

Ställ in sadeln

Sadlarna har ett snabbfäste som gör att du lätt kan ställa in sadeln efter din längd.

Hjälm och reflexväst

En elcykel går betydligt snabbare än en vanlig cykel, så ta för vana att använd cykelhjälm. Dessa finns i två storlekar och de lämnas ut tillsammans med batteriet och nycklarna i receptionen. Är det mörkt är det även bra att sätta på sig en reflexväst, de hänger på hatthyllan i cykelförrådet. Glöm inte att slå på lyset.

När du kommit fram

Lås cykeln med båda låsen och ta alltid med dig batteriet.

Felanmälan och stöld

Om du upptäcker ett fel på cykeln, exempelvis punka eller trasigt lyse, anmäls detta i receptionen när du lämnar tillbaka cykeln. Upptäcker du felet innan du ska cykla iväg anmäler du det direkt och kan få en annan cykel istället.

Vid stöld ansvarar du för att polisanmäla händelsen. Det måste även rapporteras till receptionen så att de kan ta bort cykeln ut bokningssystemet.