Semesterstängt vecka 28 – 31

Under veckorna 28-31 har restaurangen stängt.

Välkomna åter måndag den 3 augusti.

Trevlig sommar!

Finjusteringar av funktioner i Navet

Provmontage och utvärderingar kommer att påbörjas så snart som möjligt med anledning av solavskärmning för fönster, regnbäddar på parkeringen och entrédörrarna.

Det finns numera en förvaltningsorganisation på plats, bestående av styrgrupp förvaltning, förvaltningsgrupp och husråd, samt ett antal ”subgrupper”. Referensgrupperna med styrning av Camilla är nu avslutade. All felanmälan gällande fastigheten görs via formuläret under Felanmälan.

Felanmälan

Vi börjar installera oss på våra nya arbetsplatser i Navet och byggnaden tar nu form som det nav vi alla hoppas på. Trots det behöver en del justeringar göras i och utanför fastigheten för att få den standard och säkerhet som önskas.

Solavskärmning på insidan av fönstren

På utsidan av alla fönster sitter en värmesköld som regleras upp och ner av ljus, väder och vind. Tyvärr skyddar dessa inte tillräckligt mot solens instrålning på främst fastighetens södra och västra sida. Därav kommer ett provmontage av rullgardiner på insidan av 2 fönster påbörjas på plan 4 och 5 för utvärdering under vecka 9. Efter utvärderingen tas ett pris fram och de olika bolagen i byggnaden bestämmer sedan vilka fönster som behöver kompletteras på sina respektive ytor.

I dagsläget är det svårt att ge någon exakt tidplan för när de nya rullgardinerna kommer upp. Fram till dess uppmuntrar vi egna initiativ för att skydda sig mot solen på sin arbetsplats. Vi beklagar att du har drabbats och vi ber om ditt överseende under en övergångsperiod.

Provmontage av räcke skyddar mot regnbäddar

Så kallade regnbäddar har gjorts på parkeringen för att samla upp överskottsvatten. Det är den nivåskillnad som är mellan parkeringsrutan och grönytan. Ett provmontage av räcke ska göras som skärmar av regnbädden mot Kungsängsgatan till, där allmän trafik och cykelvägen passerar. En utvärdering får sedan avgöra om behov av fler räcken finns. Här är funktionen och det arkitektoniska helhetsperspektivet avgörande för om komplettering behöver göras på fler platser.

Vi ser över entréerna

Efter att vi flyttat in i Navet har vi sett att det är för mycket kalldrag från entrédörrarna. Det vi har gjort initialt är att se till så dörren öppnas bara så mycket som krävs för att alla ska kunna komma in på ett bra sätt. Vi kommer se över hur vi kan förbättra dörrarnas funktion ytterligare för att slippa få in så mycket kyla i ljusgården.

Gemensamma konferensrum

I Navet finns det 20 gemensamma konferensrum, tillgängliga för alla medarbetare och anpassade för att fylla olika typer av mötesbehov.

Den gemensamma konferensytan ligger på plan 1. Den har 20 konferensrum med allt från 4 till 28 platser. Här finns även ett pentry, toaletter och en lounge. För att komma in i konferensavdelningen krävs passerkort. Här sker möten med externa parter, som kunder eller leverantörer.

Samtliga bolag har även samtals- och mötesrum på respektive våningsplan, både som är bokningsbara och som det bara är att sätta sig i om de står tomma.

Boka konferensrum

Konferensrummen är bokningsbara i bokningsklienten i Outlook. Du bokar på samma sätt som vanligt: rummen finns upplagda som resurser och är sökbara.

Miljöbodar och källsortering

Det finns två miljöbodar på Navet. En ute på parkeringen, den yttre miljöboden, och en inne i huset, den inre miljöboden.

Den yttre miljöboden är inredd och skyltad som en typisk Mimer-miljöbod. Tanken med det är att den ska kunna användas vid studiebesök hos VafabMiljö och Mimer. Alla som jobbar i huset har tillträde till miljöboden och hit går även restaurangen och städpersonalen med sitt avfall.

Den inre miljöboden är lite annorlunda, den ligger lite mer svårtillgängligt och används främst av godsmottagningen och medarbetarna i verkstäderna. Nedan kan du se vad kan lämna i de olika miljöbodarna.

Yttre miljöboden (14 fraktioner)

  • Restavfall
  • Matavfall
  • Pappersförpackningar
  • Plastförpackningar
  • Förpackningar av färgat glas
  • Förpackningar av ofärgat glas
  • Metallförpackningar
  • Tidningar
  • Textil
  • Batterier
  • Ljuskällor
  • Mindre elavfall
  • Lysrör

Inre miljöboden (5 fraktioner)

  • Kartonger, wellpapp och pappersförpackningar
  • Mjukplast, krymp- och sträckfilm
  • Restavfall inklusive frigolit
  • Kontorspapper
  • Sekretesspapper

För kontorspapper och sekretesspapper fungerar det så att man ställer ner sitt fyllda kärl på anvisad plats och tar med sig ett tomt tillbaka.

Påsar för matavfall finns i två storlekar. De vanliga små matavfallspåsarna finns att hämta i den yttre miljöboden. De större 45-liters matavfallspåsarna finns i den inre miljöboden.

Verksamhetsspecifikt avfall som t.ex. träspill, metallskrot, gamla möbler, lastpallar, större elavfall eller liknande måste respektive företag själv köra till Återbruket eller ombesörja hämtning av, det får inte lämnas i någon av miljöbodarna.

Självklart tar vi upp skräp som vi tappar på golvet och hjälper till att rätta till sorteringen om vi ser att det blivit fel!

Cykelpoolen

I Navet har vi en cykelpool bestående av tolv elcyklar och en cykelkärra som tillgängliga för alla medarbetare i huset.

Som en del av Navets hållbarhetsarbete har vi valt att ha en elcykelpool, för att vi ska slippa ta bilen när vi reser i jobbet. Så nästa gång du har ett externt möte kan du bara boka en elcykel och rulla iväg.

Hur bokar jag?

Cykeln ligger upplagd som resurs i Outlook. Du bokar på samma sätt som du bokar ett konferensrum. Det finns 12 cyklar i tre ramstorlekar. 10 st standard på 53 cm (nr 2-11, turkosa), en extra hög på 57 cm (nr 12, mörkgrå) och en extra låg på 48 cm (nr 1, mörkt vinröd/lila). Batterier, nycklar och hjälm hämtas och lämnas i receptionen. Hjälmarna finns i två olika storlekar.

Det är två lås till cyklarna. Ett som sitter monterat på cykeln och ett kabellås. Lås alltid med båda låsen. Kabellåset ligger i cykelkorgen, lägg tillbaka det där när du är klar.

Det finns också en cykelkärra att boka, även denna ligger upplagd som resurs i Outlook. Den går endast att montera på cykel nr 10 och 11.

Skulle ditt möte dra ut på tiden, eller om den där genvägen visade sig vara en omväg, kan du enkelt utöka bokningen från telefonen.

Receptionen är bemannad klockan 07:15–17:15. Under den tiden kan du hämta och lämna batteri och nyckel. Cykeln kan max bokas för en dag i taget. Om du undantagsvis behöver cykeln längre på kvällen, lämnas den med batteri och nyckel i cykelrummet, samt att du bokar bort två timmar dagen efter för laddning av batteri. Meddela receptionen om detta när du hämtar.

Det är inte ok att ha cykeln över natten. Skulle den då bli stulen ansvarar varje bolag för att ersätta cykeln.

Hur fungerar elcykeln?

Kan du cykla på en vanlig cykel kan du cykla på en elcykel, det går bara lite snabbare och känns lite härligare. Men det finns några saker att ha koll på, som din gamla hederliga Monark inte har.

Batteriet

Börja med att sätta i batteriet. Det går bara att sätta i åt ett håll. Se till att det klickar i ordentligt. För att ta ut batteriet krävs en nyckel, det är samma nyckel som till cykellåset. Sätt i den och vrid om för att släppa på låsningen och kunna ta bort batteriet. Lämna det inte på cykeln när du kommit fram.

Styrreglage, gasreglage och färddator.

På styret sitter ett styrreglage, ett gasreglage och en färddator.

Styrreglaget sitter på vänster handtag och det använder du till att ställa hur mycket pedalhjälp du vill ha när du cyklar. Du startar det genom att trycka på ”mode”, då är den automatiskt inställd på läge ett. Justera sedan med pilarna för önskad pedalhjälp.

Gasreglaget sitter till vänster om styrreglaget och det använder du om du vill ha lite extra hjälp när du startar, om du leder cykeln, när du behöver köra om någon eller i en uppförsbacke.

Färddatorn visar batterinivå, hastighet och klockan. Det finns även en variabel indikator där du själv väljer om du vill se dagliga sträckan (trip), tripptid (trip), maximal hastighet (max), genomsnittlig hastighet (avg) eller total sträcka (odo). Du växlar genom att trycka på mode.

Färddatorn visar även om lysena är automatiska, på eller av. Du växlar läget för belysningen genom att hålla uppåtpilen på styrreglaget inne i tre sekunder.

Ställ in sadeln

Sadlarna har ett snabbfäste som gör att du lätt kan ställa in sadeln efter din längd.

Hjälm och reflexväst

En elcykel går betydligt snabbare än en vanlig cykel, så ta för vana att använd cykelhjälm. Dessa finns i två storlekar och de lämnas ut tillsammans med batteriet och nycklarna i receptionen. Är det mörkt är det även bra att sätta på sig en reflexväst, de hänger på hatthyllan i cykelförrådet. Glöm inte att slå på lyset.

När du kommit fram

Lås cykeln med båda låsen och ta alltid med dig batteriet.

Felanmälan och stöld

Om du upptäcker ett fel på cykeln, exempelvis punka eller trasigt lyse, anmäls detta i receptionen när du lämnar tillbaka cykeln. Upptäcker du felet innan du ska cykla iväg anmäler du det direkt och kan få en annan cykel istället.

Vid stöld ansvarar du för att polisanmäla händelsen. Det måste även rapporteras till receptionen så att de kan ta bort cykeln ut bokningssystemet.

Inslag från TV021

Förra veckan var TV021 i Navet för att kolla in våra fina lokaler och få en pratstund med Mimers VD Mikael Källqvist, Mälarenergis VD Niklas Gunnar och arkitekt Eva Trangärd.

Sedumtak och regnbäddar

Navets miljötänk sträcker sig även utanför huset. Där har vi anlagt regnbäddar på parkeringen och sedumtak på våra cykelgarage och carportar.

Regnbäddar är nedsänkta rabatter som hjälper till att ta tillvara på dagvattnet. Sedumtak är tak med levande växter som takbeläggning, vilket bl.a. bidrar till renare luft och biologiskt mångfald.

Sedumtak

Sedumtak, precis som andra växter, bidrar till att rena luften från farliga partiklar och dämpar buller på ett fantastiskt bra sätt, vilket i stadsmiljö är väldigt viktigt med all trafik som förekommer i en stor stad som Västerås. Sedumtak har vidare en mycket positiv inverkan på den biologiska mångfalden då ett sedumtak under blomning lockar både fjärilar, humlor, bin och fåglar. Många av våra insekter och även fåglar är idag utrotningshotade och i städer har många arter det extra tufft så ett sedumtak kan göra en enorm skillnad för en arts överlevnad.

Ett sedumtak tar även hand om regnvattnet och ett tak kan absorbera mellan 50-75% av regnet som faller på taket. Det gör att man minskar belastningen på dagvattennätet vilket idag har en hård belastning. Ett sedumtak bidrar även till längre hållbarhet på takets ytskikt då sedum tar upp UV-strålar som annars skulle ha träffat ytskiktet direkt och förkortat dess livslängd. Sist men inte minst så är det snyggt vilket visat sig även påverka fastighetens värde positivt.

Regnbäddar

På Navets parkering finns det regnbäddar. De är byggda så att nästan allt dagvatten rinner ner i väldigt stora rabatter som är en bit nedsänkta. Dessa rabatter är konstruerade på ett sätt som gör att de kan ta emot väldigt stora mängder vatten även om det sker under väldigt kort tid, även de så kallade 100-års regnen. Genom den infiltration som bäddarna är uppbyggda med har de även renande egenskaper, vilket är väldigt bra i en miljö som består av väldigt stora mängder hårdgjort material.

Med det tuffare klimat som vi går emot med mer extremväder så ska dessa rabatter klara allt vad det innebär utan att vi belasta dagvattennätet. Vi måste försöka hitta nya strategier när det gäller dagvattenhanteringen framöver då belastningen är hård på det nätet och det kommer bli väldigt spännande att se hur detta kommer fungera på Navet.

Gällande växterna så kan de komma att behöva utstå de mest tuffa förhållandena. De växer i vad som ser ut som en vanligt växtbädd med vanlig jord, och det gör de förvisso till viss del, men under jordbädden är det ett rejält lager med makadam för att kunna dränera ytan snabbt vid behov. Dessa växter ska alltså klara torra förhållanden men stundtals extremt blöta förhållanden. Vanligen när man väljer växter i utemiljöer så väljer man fuktighetsälskande växter för fuktiga kanske skuggiga växtplatser osv. men dessa växter måste klara alla svängningar i vädret så det ställer stora krav på dem. Vi har valt växter med omsorg som vi hoppas kommer klara det tuffa liv de står inför.

Vi bidrar alltså till en bättre miljö och en hållbar framtid genom alla våra sedumtak och stora regnbäddar på Navet.

Personalparkering

Det finns tre parkeringsytor dedikerade till medarbetarna i Navet, som alla kräver parkeringstillstånd. Betalningen sker via EasyPark-appen med områdeskod 6158.

Se Gustav Hanstad, förvaltningschef på Mimer, berätta lite snabbt om parkeringarna och komplettera med texten under och tillhörande kartor så kommer du ha stenkoll på parkeringsfrågan.

Hållbarhet

Hållbarheten är viktig för alla oss i Navet. Både gällande bygget, flytten och förvaltningen.

Allt i Navet ska genomsyras av hållbarhet. Från restaurangens mat till energin vi använder och hela vårt tankesätt.

Bygget

Istället för att bygga ett helt nytt kontor har vi tagit tillvara på en fin gammal byggnad, som länge stått oanvänd, och gett den nytt liv. Den gamla fasaden är Q-märkt, vilket är en skyddsbestämmelse för byggnader med kulturellt värde. Dels därför har renoveringen har skett med omsorg och med tanke på omgivningen. Ombyggnaden sker enligt kriterierna för Miljöbyggnad Silver vilket bl.a. annat innebär låg energianvändning, säkerställd god inomhushusmiljö och bra materialval. T.ex. har påbyggnaden en fasad i cortenplåt som är helt underhållsfri och möjlighet att integrera förnyelsebara energikällor, t.ex. solceller (som kommer installeras i maj). Eftersom vi har höga ambitioner med vårt miljöarbete är det viktigt att byggnaden speglar dessa ambitioner.

Flytten

Alla bolag arbetar aktivt med att göra flytten så hållbar som möjligt. Möbler återanvänds, antingen av oss i Navet eller säljs vidare eller skänks till andra. Möbler, pärmar, textilier och annat som inte går att återanvända återvinns istället. Målet är att så lite som möjligt ska hamna på soptippen.

VafabMiljö

Vi har valt att återanvända så mycket som det går av möbler och inredning. Vi använder oss av sådant vi redan har på befintliga kontor, sådant som skänkts av medarbetare eller inköp från second hand. Allt nytt material som använts är gediget och slitstarkt för att hålla länge. Gardiner och heltäckningsmattorna är gjorda av återvunnet material.

Mimer

Vi jobbar utefter en avfallstrappa där vårt mål är att avveckla 100% av de saker som har ett andrahandsvärde. Våra möbler kommer återanvändas så långt det är möjligt, antingen av oss eller av andra. Tack vara ReturFabriken och TaForm kommer det som inte flyttas med till Navet att återanvändas, antingen i sin ursprungliga form eller som något helt nytt.

Mälarenergi och Fibra

Vi flyttar i stort sett med alla möbler vi har idag till det nya kontoret. De som inte flyttas med kommer att återanvändas av andra verksamheter inom koncernen. I de fall vi har behövt köpa in nya möbler och textilier har vi utgått från att dessa ska vara ekologiska och närproducerade, alltså designade och tillverkade i Sverige.

Värme och el

Navet har miljöcertifierad fjärrvärme, vilket betyder att det kommer från förnybara källor. Byggnaden har automatiserad solavskärmning med intelligent styrning som är uppdelad i sju zoner. Det innebär att solavskärmningen kommer ske automatiskt på de ställen solen ligger på, och inte på hela fasaden samtidigt.

Elen kommer från ursprungssäkrad vattenkraft, vilket betyder att den är helt fossilfri. I maj kommer det dessutom installeras solceller på taket, vilket gör att en del av vår el kommer vara egenproducerad.

Källsortering

Hela huset har källsortering, från kontorsutrymmena till konferensytorna och restaurangen. Vi vill att allt som kan återvinnas ska återvinnas.

Restaurangen

Här serveras bl.a. ekologiska råvaror, rättvisemärkt kaffe och Svealands godaste kranvatten. Självklart med full källsortering, både i kök och matsal.

Restaurangen

Sedumtak och dagbäddar

Vi bidrar även med hållbarhet i våra utemiljöer. På parkeringen har vi anlagt regnbäddar som är byggda för att ta hand om dagvattnet och hjälpa till att rena det. På våra cykelgarage och carportar har vi sedumtak. Det är växtbeklädda tak som hjälper till att rena luften och bidrar till biologiskt mångfald genom att locka till sig insekter och fåglar.

Vi bidrar alltså till en bättre miljö och en hållbar framtid genom alla våra sedumtak och stora regnbäddar på Navet.

Sedumtak och dagbäddar

Kranmärkt

Samtliga bolag som sitter i Navet är kranmärkta! Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten istället för förpackat vatten.

Kranmärkt (extern länk)

Aktivitetsbaserat kontor

Att arbeta aktivitetsbaserat blir allt vanligare ute på arbetsplatserna. Det innebär att ingen har en fast plats utan att du väljer var du ska sitta utifrån arbetsuppgiftens behov.

I Navet kommer VafabMiljö och Mimer jobba aktivitetsbaserat. Arbetssättet kan både bidra till ökad kreativitet och skapa en ökad interaktion mellan medarbetarna, enligt forskning.

– Aktivitetsbaserade kontor kan gynna samarbetet inom organisationen. Medarbetarna lär känna varandra och kommunicerar på nya sätt. Därmed kan man undvika den så kallade siloeffekten där olika avdelningar är isolerade från varandra. Aktivitetsbaserat arbete kan föra olika delar av företaget närmare varandra och stärka företagskulturen, säger Lena Lid Falkman, Ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm som forskat på ämnet i projektet “Framtidens arbetsplats”.

Zoner

Det aktivitetsbaserade kontoret är uppbyggt av zoner. Varje zon fyller olika typer av behov för medarbetaren. Vissa arbetsuppgifter kräver koncentration och tystnad, medan andra kräver samtal och kreativt tänkande i grupp. För att lyckas är det viktigt att medarbetarnas behov analyseras och att arbetsplatsen anpassas efter dessa. Det är även viktigt att utvärdera arbetsplatsen när övergången är gjord och när alla kommit in i det nya arbetssättet. Då ser man vilka platser som används mest och om det finns behov av att utöka eller minska ner på någon zon.

VafabMiljö

På VafabMiljö kommer det finnas sju zoner:

Torget – Det här är en plats för socialt umgänge, prat och skratt. Här äter vi vår mat, varm som kall, och vi håller efter bord och stolar.

Loungen – Det här är en plats där vi kan hänga och umgås. Efter lunchen kan du koppla av över en kopp kaffe tillsammans med kollegorna.

Klassikern – Det här är en klassisk arbetsplats, som vi känner den. Här kan du prata i vanlig samtalston med din kollega vid skrivbordet.

Biblioteket – I Biblioteket kan du koppla av, ta ett informellt möte med en kollega eller sitta bekvämt medan du läser. Här är det alltid öppet för alla och ljudnivån på tal och musik är låg, precis som på ett bibliotek.

Lugnet – Här jobbar du när du behöver vara koncentrerad och få arbeta ifred. Det ska vara helt tyst; ljudet på telefonen och datorn ska vara avstängt.

Luren – Det här är en naturlig plats för dig som har många telefonkontakter. Här hittar du till exempel vår Kundservice. I Luren är ljudnivån låg så att vi hör kunden.

Verksta´n – Här kan du välja mellan många typer av arbetsplatser; det klassiska skrivbordet, projektbord eller sköna soffor. I den här delen är det fokus på samarbete.

Utöver dessa zoner finns det även ett gäng stödfunktioner som kopieringsrum, vilrum, mötesrum, samtalshytter och personlig förvaring, samt olika typer av hälsofrämjande möbler.

Mimer

Mimer har fyra olika zoner:

Aktiv zon (Främjar Nytänkande) – En kreativ och livligare zon där möten, workshops och liknande aktiviteter kan hållas. I den aktiva zonen kan vi prata i telefon eller ha videomöten utan att gå undan. Här främjas sammanhållning och nytänkande. En plats både för jobb och för avkoppling. Här finns även pentry och barrista där man kan fika och äta.

Mellanzon (Främjar Engagemang) – Ett öppet kontorslandskap där ljudnivån är lite lägre och och energin inte är lika sprudlande som i den aktiva zonen. Här kan vi småprata med varandra, svara i telefonen och jobba på, både enskilt och tillsammans.

Tyst zon (Här får vi arbeta i lugn och ro utifrån Omtanke) – I vårt gemensamma tysta rum ”Omtanken”, samt de övriga tysta rummen, tar vi inga telefonsamtal och vi går inte in och stör personer som arbetar i dessa zoner. Här kan vi sitta och jobba med hög koncentration, i lugn och ro.

Biblioteket I biblioteket sitter de som behöver lugn och ro, men inte kräver komplett tystnad. Här går det bra att prata så länge ljudnivån hålls låg.

Precis som hos VafabMiljö finns det ett flertal stödfunktioner, så som telefonrum, mötesrum, utbildningsrum, gåband och massagestolar.

Clean desk

Eftersom ingen har en fast plats är det viktigt att alla lämnar en ren arbetsstation efter sig. Alla papper, pennor, muggar etc. måste städas undan när du arbetat färdigt vid platsen du valt. Att lämna saker på skrivbordet under dagen, för att t.ex. gå på ett möte eller äta lunch är såklart okej, men när arbetsdagen är slut eller om du byter plats under dagen, ska det inte ligga kvar något efter dig.

Förvaring av personliga saker

Vad gör jag då av mina saker, om jag inte kan ha dem vid ett skrivbord? Alla kommer få varsitt skåp vid entrén på sitt våningsplan. Där kommer mappar, laptop, tangentbord, mus etc. gå att förvara. Dessutom får alla en väska för att ha sina saker i under dagen. På så sätt slipper du springa fram och tillbaka till skåpet för att hämta papper du behöver, och du får enkelt med dig allt till och från arbetsstationen.