Veckans lunch

Dagens lunch serveras kl 11–13.30 på Le Central.

Lunch vecka 19

  • Helbakad rotselleri med tryffelmajjo, picklad lök & ostkrisp
  • Örtpanerad sejfilé med citronmajjo & kulpotatis
  • Dragonbakad kycklingterrin med brynt lök & kycklingsky samt rostad potatis

Säsongsbaserad salladsbuffé och bröd ingår i priset.

Pris: 125 kr

Veckans rätt

Jambalaya (ris, kyckling, heta korvar, grönsaker)

Pris: 89 kr

Á la carte

Caesarsallad med kyckling

Pris: 129 kr

Caesarsallad med räkor

Pris: 149 kr

Från kiosken

Frukostsmörgås 49 kr

Läsk 25 kr

Nocco 27 kr

Biskvi 25 kr

Mazarin 25 kr

Proteinbar 29 kr

Delicatoboll / Punchrulle 15 kr

Snickers / Kexchoklad 15 kr

Tuggummi 27 kr

Godispåse 25 kr

Le Central par Marcel P

Kreativa kockar, inspirerande matlagning och bra råvaror är de bästa ingredienserna för en god lunch. Le central satsar även stort på hållbarhet.

Intill ljusgården ligger vår restaurang Le Central par Marcel P, med tillhörande matsal och lounge. Det finns plats för cirka 250 personer och den är öppen för både besökare och medarbetare.

Under sommarperioden finns det möjlighet att äta lunch eller fika på vår uteservering.

Öppettider
Måndag–fredag kl 8–16

Frukost

Serveras kl. 8–10

Det finns bland annat smoothies, juicer, overnight oats, yoghurt med granola och olika sorters smörgåsar.

Lunch

Serveras kl. 11–13.30

Veckans lunch består av en kött-, en fisk- och en vegetarisk rätt som reflekterar årstiden. Menyn byts ut en gång under veckan (vanligtvis onsdag–torsdag), när råvarorna tagit slut, för att minska på matsvinnet. Till det finns ett säsongsbaserat salladsbord och bröd.

Förutom dagens lunch finns det en Á la carte-meny varje dag.

Veckans lunch

Fika

När som helst på dagen kan du köpa fika i restaurangen. Det finns bland annat fikabröd, dricka och godis.

Hållbarhet

Le central tänker annorlunda, både för din och för miljöns skull. De kallar det WE FIGHT FOOD WASTE.

I sitt hållbarhetsarbete jobbar de med de råvaror de kan få in, efter årstid och kan därför inte sätta menyerna i förväg. Allt för att minska matsvinnet.

Varje dag kommer de väga svinnet och publicera resultatet dagen efter, så att alla kan vara med och följa arbetet.

Catering

Även när det gäller catering jobbar Le Central med hållbarheten. Fråga därför hellre vad de kan göra än beställ något väldigt specifikt, som kanske kräver att de köper in något som inte är i säsong för tillfället.

Förfrågningar görs till boka@lecentral.se.

Ny elbilspool i Navet

Navet är en av platserna för Västerås nya elbilspool som startats av Mimer, Mälarenergi och Västerås stad. Bilpoolen kommer att användas av organisationerna men kommer också att vara tillgänglig för västeråsarna.

Från och med 1 februari finns tolv elbilar tillgängliga för de som blir medlemmar i bilpoolen. Tre av bilarna utgår från Navet och övriga bilar finns bland annat i Punkts parkeringshus. För privatpersoner erbjuder bilpoolen olika typer av medlemskap att välja på beroende på hur användandet av bil ser ut.

– Vi är glada att vi kan samarbeta på det här sättet och skapa gemensam nytta, både för oss som företag och för västeråsarna. Vi ser det också som ett viktigt bidrag för miljön att öka möjligheten till bildelning genom att få fler aktörer med bilpoolsbilar till Västerås, säger Anna Wadsten, sakkunnig miljö på Mimer.

Den upphandlade leverantören är Bilpoolen.nu, en aktör som har funnits sedan 2008 och som idag har cirka 7000 användare och finns i 10 städer. Till att börja med kommer 12 bilar att erbjudas men det är ett antal som kan justeras beroende på hur stor efterfrågan är på bilarna. Ett krav i upphandlingen var att bilpoolen skulle bestå av elbilar.

– Att det är elbilar känns naturligt då vi från Mälarenergi jobbar med att utveckla fossilfritt bilåkande genom att bygga ut laddinfrastruktur för just elbilar. Bilpooler kommer bli en ännu vanligare syn i framtiden för hållbar mobilitet. På Mälarenergi jobbar vi med hållbarhet från ett klimat- och resurseffektivitetsperspektiv. Att dela på resurser i en gemensam elbilspool går helt i linje med det. Alla bolag har haft egna bilpoolslösningar sedan tidigare. När vi nu flyttat ihop i Navet och redan har många gemensamma lokaler och fastighetsfunktioner, känns en delad lösning även för transporter helt naturligt, säger Malin Ericsson, taktisk inköpare på Mälarenergi.

Att dela på resurserna både mellan företag och mellan privatpersoner blir allt vanligare. Fördelarna som oftast nämns är både ekonomiska, praktiska och miljömässiga. De ekonomiska fördelarna kan vara att man slipper oförutsedda kostnader, värdeminskning och investering på en bil utan istället betalar man för sitt användande. De miljömässiga fördelarna är till exempel att dela på de resurser som finns istället för att alla äger en bil som ofta ha låg nyttjandegrad.

– Att kunna samnyttja bilarna mellan stadens verksamheter och västeråsarna gynnar alla. Den här lösningen medför att invånare kan få tillgång till en fossilfri bil när de behöver utan att behöva äga och ta hand om den resten av tiden, säger Jenny Bergström, samhällsbyggnadsstrateg vid teknik- och fastighetsförvaltningen, Västerås stad.

Hur bokar jag?

För att kunna boka en elbil i bilpoolen behöver du registrera dig hos Bilpoolen.nu.  All hantering av elbilarna sköts av Bilpoolen. Det är olika medlemskap när du bokar bilar i tjänsten och privat.

Receptionen

I ljusgården hittar du Navets reception. Personalen finns där för att hjälpa besökare och medarbetare.

Receptionen är bemannad måndag kl 7.15–18.00, tisdag-onsdag 7.30-17.00, torsdag 7.15-17.00, fredag 7.30-17.00.

Ta emot besök

Besöken sköts från receptionen. Hit kommer besökare och anmäler sig samt får sin besöksbricka utskriven. När ett besök är anmält pingas medarbetaren som väntar besökaren och hen kommer ner och möter personen i receptionen. Vi erbjuder dagkoder för besökare som vill använda Navets wifi.

Säkerhet och första hjälpen

Vid utrymningslarm agerar receptionen utrymningsledare av ljusgården och gemensam konferensdel. Personalen i receptionen kan även hantera hjärtstartare.

Konferensrummen

Receptionspersonalen ansvarar för en kontinuerlig tillsyn och skötsel av gemensamma konferensytor. Receptionen har även i uppdrag att beställa och fylla på förbrukningsmaterial så som block, pennor m.m. Vid större konferenser eller möten ska personalen iordningställa konferensrummen med önskad konferensutrustning, möblering samt beställd förtäring.

Service till medarbetarna

Receptionen hjälper även till med följande:

  • Hantera utlämning av låneutrustning så som cykelbatterier, hjälmar, konferensutrustning mm.
  • Svara på mejl till receptionen.
  • Uppdatera och distribuera information om riktlinjerna och praktisk information för Navet, till de som arbetar i Navet.
  • Mottagning av brev, postpaket och tidningar.
  • Tillse larmfunktion både skalskydd, överfalls- och bråklarm.

Kontakt

Mailadress: reception@navetvasteras.se

Telefonnummer:  021­­–39 52 39

Miljöbodar och källsortering

Det finns två miljöbodar på Navet. En ute på parkeringen, den yttre miljöboden, och en inne i huset, den inre miljöboden.

Den yttre miljöboden är inredd och skyltad som en typisk Mimer-miljöbod. Tanken med det är att den ska kunna användas vid studiebesök hos VafabMiljö och Mimer. Alla som jobbar i huset har tillträde till miljöboden och hit går även restaurangen och städpersonalen med sitt avfall.

Den inre miljöboden är lite annorlunda, den ligger lite mer svårtillgängligt och används främst av godsmottagningen och medarbetarna i verkstäderna. Nedan kan du se vad kan lämna i de olika miljöbodarna.

Yttre miljöboden (14 fraktioner)

  • Restavfall
  • Matavfall
  • Pappersförpackningar
  • Plastförpackningar
  • Förpackningar av färgat glas
  • Förpackningar av ofärgat glas
  • Metallförpackningar
  • Tidningar
  • Textil
  • Batterier
  • Ljuskällor
  • Mindre elavfall
  • Lysrör

Inre miljöboden (5 fraktioner)

  • Kartonger, wellpapp och pappersförpackningar
  • Mjukplast, krymp- och sträckfilm
  • Restavfall inklusive frigolit
  • Kontorspapper
  • Sekretesspapper

För kontorspapper och sekretesspapper fungerar det så att man ställer ner sitt fyllda kärl på anvisad plats och tar med sig ett tomt tillbaka.

Påsar för matavfall finns i två storlekar. De vanliga små matavfallspåsarna finns att hämta i den yttre miljöboden. De större 45-liters matavfallspåsarna finns i den inre miljöboden.

Verksamhetsspecifikt avfall som t.ex. träspill, metallskrot, gamla möbler, lastpallar, större elavfall eller liknande måste respektive företag själv köra till Återbruket eller ombesörja hämtning av, det får inte lämnas i någon av miljöbodarna.

Självklart tar vi upp skräp som vi tappar på golvet och hjälper till att rätta till sorteringen om vi ser att det blivit fel!

Sedumtak och regnbäddar

Navets miljötänk sträcker sig även utanför huset. Där har vi anlagt regnbäddar på parkeringen och sedumtak på våra cykelgarage och carportar.

Regnbäddar är nedsänkta rabatter som hjälper till att ta tillvara på dagvattnet. Sedumtak är tak med levande växter som takbeläggning, vilket bl.a. bidrar till renare luft och biologiskt mångfald.

Sedumtak

Sedumtak, precis som andra växter, bidrar till att rena luften från farliga partiklar och dämpar buller på ett fantastiskt bra sätt, vilket i stadsmiljö är väldigt viktigt med all trafik som förekommer i en stor stad som Västerås. Sedumtak har vidare en mycket positiv inverkan på den biologiska mångfalden då ett sedumtak under blomning lockar både fjärilar, humlor, bin och fåglar. Många av våra insekter och även fåglar är idag utrotningshotade och i städer har många arter det extra tufft så ett sedumtak kan göra en enorm skillnad för en arts överlevnad.

Ett sedumtak tar även hand om regnvattnet och ett tak kan absorbera mellan 50-75% av regnet som faller på taket. Det gör att man minskar belastningen på dagvattennätet vilket idag har en hård belastning. Ett sedumtak bidrar även till längre hållbarhet på takets ytskikt då sedum tar upp UV-strålar som annars skulle ha träffat ytskiktet direkt och förkortat dess livslängd. Sist men inte minst så är det snyggt vilket visat sig även påverka fastighetens värde positivt.

Regnbäddar

På Navets parkering finns det regnbäddar. De är byggda så att nästan allt dagvatten rinner ner i väldigt stora rabatter som är en bit nedsänkta. Dessa rabatter är konstruerade på ett sätt som gör att de kan ta emot väldigt stora mängder vatten även om det sker under väldigt kort tid, även de så kallade 100-års regnen. Genom den infiltration som bäddarna är uppbyggda med har de även renande egenskaper, vilket är väldigt bra i en miljö som består av väldigt stora mängder hårdgjort material.

Med det tuffare klimat som vi går emot med mer extremväder så ska dessa rabatter klara allt vad det innebär utan att vi belasta dagvattennätet. Vi måste försöka hitta nya strategier när det gäller dagvattenhanteringen framöver då belastningen är hård på det nätet och det kommer bli väldigt spännande att se hur detta kommer fungera på Navet.

Gällande växterna så kan de komma att behöva utstå de mest tuffa förhållandena. De växer i vad som ser ut som en vanligt växtbädd med vanlig jord, och det gör de förvisso till viss del, men under jordbädden är det ett rejält lager med makadam för att kunna dränera ytan snabbt vid behov. Dessa växter ska alltså klara torra förhållanden men stundtals extremt blöta förhållanden. Vanligen när man väljer växter i utemiljöer så väljer man fuktighetsälskande växter för fuktiga kanske skuggiga växtplatser osv. men dessa växter måste klara alla svängningar i vädret så det ställer stora krav på dem. Vi har valt växter med omsorg som vi hoppas kommer klara det tuffa liv de står inför.

Vi bidrar alltså till en bättre miljö och en hållbar framtid genom alla våra sedumtak och stora regnbäddar på Navet.

Personalparkering

Det finns tre parkeringsytor dedikerade till medarbetarna i Navet, som alla kräver parkeringstillstånd. Betalningen sker via EasyPark-appen med områdeskod 6158. Du som har elbil eller laddhybrid behöver ha Evcore-appen.

Se Gustav Hanstad, förvaltningschef på Mimer, berätta lite snabbt om parkeringarna och komplettera med texten under och tillhörande kartor så kommer du ha stenkoll på parkeringsfrågan.

Hej arkitekten!

Navet har fått en ny fin skrud, både in- och utvändigt, tack vare arkitekten Eva Trangärd. Här är hennes ord om varför Navet ser ut som det gör idag.

“Att ta sig an det här projektet och byggnaden har varit en både spännande och utmanade uppgift. Huset byggdes ursprungligen som lager åt ASEA år 1955, men har mer eller mindre stått tomt sedan 1990-talet. En övergiven koloss i blickfånget, i ett numera centralt och expansivt läge. Det är en stor och nästan 150 m lång byggnad. Fasaden mot Björnvägen saknade en tydlig entré och är kulturskyddad enligt detaljplanen, vilken endast medger en eller två nya öppningar.

Vi valde att ta upp en stor glasad öppning i mitten av huset. Denna skapar en central ljusgård som kommunikationsnav med tydliga huvudentréer på ömse sidor av huset, samtidigt som den släpper in välbehövligt dagsljus. Tidigare igensatta fönster och portar har tagits upp, för att skapa mer ljus och en större öppenhet i byggnaden. Ljusgården och bottenvåningen ger därmed ett inbjudande intryck för besökare och förbipasserande. Byggnadens tidigare tunga uttryck har även lättats upp av en påbyggd indragen våning.

Navets historia

Från industribyggnad på 50-talet till modern kontorsbyggnad idag. I 64 år har Navet brett ut sig längs Björnövägen, och nu får det äntligen liv igen.

Navet byggdes 1955 av Byggnadsfirma Paul Andersson AB, på uppdrag av Asea, i området Gasklockan och kallades då för Viksängshuset. Här hade Aseas transportkontor ”stans modernaste bilverkstad” med garage, förråd och kontor. 1956 byggdes förrådsdelen om till kontor och fler avdelningar på Asea flyttade in i väntan på att Melkerhuset skulle byggas klart.

På 70-talet tog landstinget över verksamheten och bedrev skyddad verkstad. Under en period användes byggnaden även som skola, Björnöskolan.

1989-2002 huserade i Samhall lokalerna och sen dess har de stått tomma, fram tills nu.

Västmanlands läns museum gjorde en industrihistorisk inventering av stationsområdet 2012, för att fastslå byggnadernas kulturhistoriska värde. Navet blev då bedömt att ha byggnadshistoriskt värde, samhällshistoriskt värde, arkitektoniskt värde och miljöskapande värde.

Husguide

Restaurang, gemensamma konferensrum och reception m.m. Här är vad Navet har att erbjuda.

Förutom kontorsutrymmena på har Navet bl.a. flera olika gemensamma ytor att utnyttja, konst att avnjuta och elcyklar att boka.

Bolagen

Vi är fem bolag som sitter i Navet. Mälarenergi, VafabMiljö, Fibra, Mimer och Trafikverket.

Entréer

Det finns flera entréer till Navet. För att komma in till ljusgården finns två ingångar, en mot Björnövägen och en mot parkeringen på baksidan av huset. Entréerna in till ljusgården är till för både besökare och medarbetare. Medarbetarna kan ta sig vidare upp till kontoren från ljusgården, antingen via trappor eller hiss, som finns bakom speed gates och kräver passerkort.

För att komma till kontoren utan att gå via ljusgården finns det även två trapphus med hiss på baksidan mot parkeringen. Ingångarna till trapphusen kräver passerkort. Passerkortet behövs även för att komma in på respektive kontor när du väl är på ditt våningsplan. Ljusgårdens öppettider är 7.30–17.

Restaurang – Le Central par Marcel P

I ljusgården ligger vår restaurang Le Central par Marcel P, med tillhörande matsal och lounge. Den har plats för cirka 250 personer. Här serveras frukost, lunch och fika.

Gemensamma konferensrum

Det finns totalt 20 gemensamma konferensrum, på plan 1. Alla är döpta efter konstverk som finns ute i Mimers bostadsområden och prototyper och skisser av verken finns uppställda i de olika konferensrummen. Läs mer under “Konst” längre ner på sidan.

Konferensrummen

Pergola

Sitt ute och jobba i vår pergola. Den finns mitt framför huset på parkeringssidan, precis intill ett parkstråk. Här finns wifi, men ingen el, så se till att datorn är laddad.

Cykelpool

Har du ett möte utanför Navet, varför inte ta cykeln? Navet har en cykelpool tillgänglig för alla medarbetare. Den består av 12 elcyklar, i tre olika ramstorlekar, en cykelkärra samt 12 hjälmar, i två storlekar. Cyklarna finns som resurser i bokningssystemet och nycklar samt batterier hämtas ut i receptionen. Att använda hjälm är eget ansvar, men vi är väl alla ansvarsfulla?

Omklädningsrum

Allmänt omklädningsrum med dusch och toaletter finns att tillgå. Mimer och Mälarenergi har sina egna omklädningsrum, även dem med duschar och toaletter.

Reception

I ljusgården ligger Navets reception. Här anmäler sig besökare och får en besöksbricka. Receptionen sköter även bl.a. de gemensamma konferensrummen och är utrymningsledare för de gemensamma utrymmena.

Receptionen är bemannad måndag kl 7.15–18, tisdag–onsdag 7.30–17 och torsdag–fredag 7.15–17.

Ljusgårdens öppettider är 7.30–17.15.

Receptionen

Konst

På Navet finns dels en sammanställning av Mimers stadsdelskonst, men vi har även ett helt nytt konstverk: Light Stream av David Svensson.

Konstverken

Mimers kundcenter

I ljusgården finns Mimers kundcenter som kommer vara öppet mån–ons 9–16, tor 10–16 och fre 9–15.

Mälarenergis kundcenter

Även Mälarenergis kundcenter finns i Navet. Kundcentret är öppet mellan 8 och 16. Anmälan sker i receptionen. På vår hemsida hittar du alla kontaktuppgifter. Om du redan är kund kan du sköta flera av dina ärenden genom att logga in på Mitt Mälarenergi.

malarenergi.se

Mitt Mälarenergi

Runt Navet

I omgivningarna finns det restauranger, träningsmöjligheter och natursköna stråk.

Omgivningsguide